FINAL RAPORU
HARMONY
BÖTE
Tuğba KILIÇ
>> tugbaklc.27@gmail.com
Cansu SİYAHTURP >> cansu.syhtrp@gmail.com
Pınar KÖSE >> kose.pnar@gmail.com
Nejla KAL >> nejla.kall@gmail.com
Özet (3)
Bu projeyi anlatmamızın amacı, Fen Bilgisi dersinde
“Hücre bölünmesi ve kalıtım konusunun öğrenilmesinde ” çekilen zorlukları en
aza indirgemek ve öğrenmeyi kalıcı hale getirmektir.
Hücre bölünmesi ve kalıtım konusu fen bilgisi dersinde
öğrenilmesi en zor olan konulardan bir tanesidir.Öğrencilerin bu dersi iyi bir
şekilde öğrenebilmesi, iyi ve açık bir anlatıma bağlıdır. Anlatım öncesi
öğrencilerin bu ders hakkında sahip oldukları bilgileri ölçülmeli; konu
anlatımı esnasında örnekler üzerinden gidilmeli ve anlatım sade olmalı; konu
anlatımı sonucunda ele alınan dersten öğrendikleri ile yapılabilecek ödevler
verilmelidir.
Anlatım, konunun anlaşılabilmesi olanağını en çok
sağlayan kısımdır. Bu sebeple anlatım esnasında birçok değişik materyalden
faydalanılmalı ve en önemlisi öğrencilere hem görsel hem de işitsel bir araçtan
konu aktarımı yapılmalıdır. Bu sebeple öğrencinin flash ortamında hazırlanmış
bir materyal kullanması öğrencinin hem sıkılmadan, hem de uygulayarak iyi bir
öğrenim görmesi olanağını sağlamış olur. Projede ARCS motivasyon modelindeki
güven aşamasına önem verilmiştir.Yardım butonları kullanılmıştır.Böylece
öğrenci neyi nasıl yapacağını daha iyi anlayacaktır.
Öğretimin
amaçları (5)
Bu
projedeki öncelikli hedefimiz yaptığımız flash çalışmasıyla hedef kitleye Fen Bilgisi dersinde bulunan
Hücre Bölünmesi ve Kalıtım konusunu
görsel bir şekilde anlatarak kalıcılığı sağlamaktır. Şimdi ye kadar Fen Bilgisi
dersleri genel itibari ile bilgi düzeyinde anlatıldığı için bizde bu soruna
konuyu görsel bir şekilde anlatarak onlara uygulama olanağı sağlamayı
hedefledik. Böylece anlatım hem ilgi çekici hem de öğrencilere uygulama şansı
tanıyarak daha güzel bir hal alacaktır.
Eğitim öğretim sürecinde bulunan öğrencilerin farklı zeka, ilgi, yetenek
türüne sahip oldukları bir gerçektir.
Dolayısıyla bu farklılıkları bir arada birleştirebilmek için genele hitap eden
bir öğretim tasarlamamız gerekmekteydi. Bunun da ancak fazla duyu organına
hitap edecek flash programıyla mümkün
olabileceğini düşündük. Bu proje sayesinde bireyler daha kısa sürede daha
görsel ve ileriye dönük bilgiler elde edeceklerdir. Hedef kitlemiz 8.sınıf
öğrencileri olduğu için projeyi daha basit bir şekilde ele aldık.Bu proje
sayesinde hedef kitlemiz olan 8.sınıf öğrencileri bu konuyla ilgili bilgilere
ihtiyaç duyduklarında kolay bir şekilde hatırlayabilecekler ve gerektiğinde
kullanabileceklerdir.Biz analiz ve tasarım sürecinde öğretimin sıkıcı
olmamasını hedeflemiştik.Projeyi uyguladıktan sonra öğrencilerin kitaplardan
daha güzel demeleri bizim hedefimize ulaştığımızı gösterir.
Analiz
süreçleri (4)
Bu
konuyu seçmemizin sebebi Fen Bilgisi dersi alan öğretmen adayı arkadaşlarımızı
en çok Hücre Bölünmesi ve DNA konusunda zorladığını gerek çevremizdeki
arkadaşlarımızdan gerekse geçmiş yıllardaki tecrübelerimizden tespit ettik.
Buna bağlı olarak grup arkadaşlarımızla toplandık öğrencilerin bu konuda gerçekten zorlandığı kanısına vardık. Fakat
Fen Bilgisi dersinde hepsine çözüm
üretemeyeceğimizden dolayı hücre bölünmesi ve kalıtım konusunu proje konumuz
olarak seçtik. Bu analizleri yaparken hedef kitleye anket uyguladık,konu uzmanı
kişiyle görüşme yaptık ve öğrencilerin bu konuda zorlandığını görmüş olduk.
İhtiyaç
analizi (4)
Proje
konumuz olarak Hücre Bölünmesi ve Kalıtımı seçmemiz de ki amaçlarından biri de
öğretmen adaylarımızın bu konuyu anlatırken öğretmen olduklarında projeyi aktif
bir şekilde kullanabilmelerini sağlamaktır. Çünkü öğretmen olduklarında sadece
kitaptan faydalanarak düz anlatım yapmak yerine projeden de faydalanarak birden
fazla duyu organına hitap edebilirler. Bu sayede hem öğrenciler konuyu
öğrenirken sıkılmazlar anlatım daha eğlenceli hale gelir hem de öğretmen
açısından konuyu somutlaştırmak daha kolay olur. Ayrıca öğrencilerinin de bilgi
sahibi olabilmeleri için bu flash programını kullanarak bilgilerini
paylaşabilirler.Biz bu projede dersin sıkıcı olmamasını ve öğrencilerin konuyu
daha kolay kavramasını hedefledik.Öğrencilerin dersi normal öğretim
almalarından farklı olarak görsel ve işitsel materyallere başvurulmuş,
oyunlarla içerik zenginleştirilmiştir.Öğrencilerin beklentilerine yanıt
verdik.Çünkü projemizde görselin yanı sıra sesli konu anlatımına yer verdik
bunun dışında oyunlarla bilgilerin
pekişitirmesini sağladık ve bunları yaparak
öğrenciye uygulama imkanı
sağlamış olduk.Analiz sürecinde her öğrencinin aynı bilgi düzeyine sahip
olmadığını öğretmenin ise kendisine konu anlatımında yardımcı olacak
materyallere ihtiyacı olduğunu gördük.Ve bu eksiklikleri gidermeye çalıştık.Bunu
analiz sürecinden farklı olarak projeyi daha da zenginleştirmeye önem verdik.Örneğin
animasyonlar kullanarak hem yazılı hem de görsel konu anlatımı yapmış olduk.
İçerik
analizi (4)
Hazırlamış
olduğumuz projenin içeriğinde Fen Bilgisi dersinin “Hücre Bölünmesi ve Kalıtım” ünitesi yer
almaktadır. Bu ünitenin en çok zorlanılan konuları olan Mitoz ve Mayoz Bölünme,
Dna ve Genetik Kod,Evrim,Kalıtım konuları yer almaktadır.Bu konuları ele
almamızın sebebi ise konunun uzmanı ile yaptığımız görüşmeden elde ettiğimiz
sonuçlardır.İçeriği olabildiğince farklı duyu organlarına hitap edecek şekilde
düzenlemeye çalıştık.Seçtiğimiz konu görsel olarak içeriği sunmamıza gayet
uygundur.Zayıf yönleri ise birebir uygulama imkanının verilmesinin sınırlı
olmasıdır.
Öğrencilerin
analizi(4)
Hedef
kitlemiz olarak olarak Gazi İlköğretim okulundaki öğrencilerin genel durumuna bakacak
olursak;
Yeterli seviyede bilgisayar eğitimine sahip değiller.Bir çok öğrenci bilgisayarları sadece internetten ibaret görüyor.Fen Bilgisi dersini seven öğrenci sayısı az fakat öğrenmeye istekliler.Ama yeterli bir temelleri olmadığı için anlatılan derslerin hızlı geçilmesi ve yeteri derecede uygulama fırsatına sahip olmadıktan dolayı konuyu öğrenmekte zorluk çekiyorlar.Bunun için de öğrenmek için uğraşmayıp baştan pes ediyorlar.Bu durumda bize düşen görev onların yavaş yavaş her şeyi anlamalarını sağlayıp öğrenmeyi zevkli hale getirmektir.Hazırladığımız tasarımda her öğrenciye hitap edebilecek konu anlatımına özen gösterdik.
Yeterli seviyede bilgisayar eğitimine sahip değiller.Bir çok öğrenci bilgisayarları sadece internetten ibaret görüyor.Fen Bilgisi dersini seven öğrenci sayısı az fakat öğrenmeye istekliler.Ama yeterli bir temelleri olmadığı için anlatılan derslerin hızlı geçilmesi ve yeteri derecede uygulama fırsatına sahip olmadıktan dolayı konuyu öğrenmekte zorluk çekiyorlar.Bunun için de öğrenmek için uğraşmayıp baştan pes ediyorlar.Bu durumda bize düşen görev onların yavaş yavaş her şeyi anlamalarını sağlayıp öğrenmeyi zevkli hale getirmektir.Hazırladığımız tasarımda her öğrenciye hitap edebilecek konu anlatımına özen gösterdik.
İçerik
Analizi (4)
Öğretimin
kullanıldığı ortam bilgisayar ortamıdır.Hazırladığımız web destekli eğitimde
konu anlatımları,oyunlar,animasyonlar,etkinlik bulunmaktadır.Öğrenciler bu
ortama uygulamayı bilgisayar üzerinden açarak erişebilirler.İnternet olmasına
gerek yoktur.Öğrenciler bu ortamın kitaptan daha iyi olduğunu daha zevkli
olduğunu söylediler.Bizde onlara bu öğretimin onlar için daha kalıcı ve zevkli
olmasına çalıştığımızı söyledik.
Öğretim
yaklaşımı ve bunun gerekçesi (5)
Bu programda yapılandırmacı ve bilişsel yaklaşım
kullanılmıştır. Öğrencilerin hem yaparak hem de uygulayarak öğrenmeleri için bu
yaklaşım kullanılmıştır. Bu yöntemleri kullanmamızın nedeni hem uygulama
ortamında hazırladığımız projeyi öğrencilerle birlikte uygulamak hem de iyi bir
öğrenme ortamı sağlamaktır. Bunun yanı sıra öğrenciler uygulayarak
öğrendiğinden dolayı öğrenim kalıcı olacaktır,öğrenciler zihinsel aktiviteler
yaparak bilgiyi görünce hatırlar.Seçtiğimiz yaklaşımı öğretimin oyun ve
etkinlik aşamasında kullandık.
Tasarım ve Geliştirme (30)
Öğretimin
tanımlanması ve Detaylar
Tanımlama
(2)
Hemen
hemen önceden planladığımız projeyi tasarladık.Projenin son halinde
tasarladığımız gibi sesli ve görsel öğelere yer verdik.İçeriği animasyonlar
kullanarak zenginleştirdik.Öğretimimizde oyunlar,etkinlikler ve animasyonlar
bulunmaktadır.Bu şekilde kalıcı öğrenmeyi amaçladık.
Ortam(3)
Hazırladığımız
proje bilgisayarın bulunduğu her ortamda kullanılabilecek bir projedir. Okulda,
evde, internet kafede vs., öğrenci istediği yerde programı kullanabilir. Ayrıca
projenin çekiciliğini sağlayan, öğrencinin hiçbir zorlamaya gerek kalmadan
projeye kendi isteğiyle erişim sağlamasıdır.
Temel
Öğeler (8)
Projemizdeki
temel öğeler; konu anlatımı,değerlendirme,oyun,yardım menüleridir.Konu anlatımı
görsel ve işitsel olarak işlenmiştir.Değerlendirme konu anlatımında yer alan
içeriğin öğrencinin öğrenme düzeyini belirlemek için düzenlenmiştir.Oyun
öğrenmeyi eğlenceli hale getirmektedir.Öğrenciye yaparak yaşayarak uygulama
imkanı vermektedir.Yardım menüsü ise öğrenciye yol göstermekte ve projeyi nasıl
kullanacağını belirtmektedir.Böylelikle öğrencinin kendine güven duymasını
sağlar ve motive eder.Öğretimimizde yer alan motivasyon öğeleri oyunlar, sesli
anlatımlar,değerlendirmedir.
Içerik
(5)
Projemizin
ana başlık kısmında konu anlatımı,değerlendirme ve oyun yer almaktadır.Projemizin
değerlendirme kısmında testimiz bulunmaktadır.Oyun kısmında ise konuyla ilgili
oyunlar bulunmaktadır.
Öğrenme
nesneleri (5)
Flash
programında yaptığımız oyunun temelinde öğrencinin bilgisini sınayacak
içerikler yer almaktadır.Bunu amacı öğrenci hem oyun oynuyor hem de konu
hakkında bilgi ediniyor.Testimizde ise öğrenci konu ile ilgili eksikliklerini
görüp neyi öğrenip öğrenmediğini görebilecektir.Biz mitoz ve mayoz bölünme ile
dna konusunda öğrenme nesnesi hazırladık çünkü öğrenilmesi zor konular
olduğundan öğrenmeyi kolaylaştırmayı hedefledik.
Geliştirme
karar ve gerekçeleri (5)
Tasarımımızı
öğrencilere etkili bir şekilde sunmak için görselliğe önem
verildi.Animasyonlara önem verildi. Öğrencilerin daha iyi anlaması için yardım
menüsü oluşturuldu.Etkili olduğunu düşündüğümüz unsurlar
görsellik,işitsellik,animasyon,konu anlatımı ve oyunlardır. Kullanım kolaylığı
olarak düşündüğümüz unsurlar ise öncelikle projenin her ortamda
kullanılabiliyor olması ve yardım menüsünün bulunmasıdır. Yardım menüsü ile
projeyi kullanan kişi neyin ne işe yaradığı hakkında fikir sahibi olacaktır.
Problemler ve çözüm önerileri
(2)
Bu
projede yaklaşımımızda daha etkileşimli uygulamalara yer vermemiz
gerekmektedir.Bunu gerçekleştirmeye çalıştık
fakat istediğimiz başarıyı elde edemedik.Bunun sebebi flash bilgimizin
yeterli olmamasıdır.Teknik desteği internetten bazı kodlara ulaşarak sağlamaya
çalıştık.
Değerlendirme (30 p)
Öğretimin
değerlendirilmesinde kullanılan metotlar (10)
Projeye
başlamadan önce yaptığımız anketler sonucunda içerik,ortam,öğrenen analizi
yaptık.Kullandığımız bu anketin 8.sınıf
öğrencilerine uygun olmasına dikkat ettik.Bu anket sonucunda projemizi nasıl
tasarlayacağımıza karar verdik.Sorularımızda ünite konularının tamamını ele
almaya çalışarak kapsam geçerliliğine dikkat ettik.Sorularımızın orta düzeyde
olmasına özen gösterdik.Bilenle bilmeyen öğrenciyi ayırt edecek sorular
hazırlamaya çalıştık.
Sonuçlar
(10)
Yapılan
anket ve birebir görüşmeler sonucunda fen
bilgisi dersinde,hücre bölünmesi ve kalıtım konusuyla ilgili yaşanan
zorluklar belirlendi.Burada en temel
problemin öğrencilere uygulama fırsatının verilmemesidir.Uygulamamıza 10 kişi
katıldı.Bir kişi ortalama 10 dk’da öğretimimizi bitirdi.Uygulama esnasında
öğrenciler projenin eğlenceli olduğunu, kullanımının zevkli olduğunu ve
yaptığımız projenin normal ders kitaplarından daha iyi olduğunu belirtmekle
birlikte sürekli kullanmayı istemişlerdir.Bizim görüşme sonuçlarımızda düz
analtım ve uygulama imkanı olmamasından dolayı sorunlar olduğu belirlenmişti.Bu
sorunlara paralel olarak öğrencilerin proje ile ilgili görüşleri aksi yönde
olmuştur.Yani öğrenciler projeyi beğenmiş ve kullanma isteği duymuşlardır.
Öğretim
tasarımında yapılacak değişiklikler (8)
Tasarımımız
geliştirilebilir olduğu için zamanla değişiklik yapılarak daha kapsamlı hale
getirilebilir.En önemlisi yeni oyunlar tasarlama geliştirilebilir.Animasyonlar
daha iyi bir hale getirilebilir.
Görevler (2)
Öğretim
tasarımının her aşamasında beraber görev almaya çalıştık böylece bütünlük
olmasına özen gösterdik.Fikirlerimizi birbirimizle paylaşarak eksikliklerimizi
tamamlamaya çalıştık.Yapılan çalışmaların her aşamasında grubun bütün üyeleri
görev almıştır.
Kaynakça (2)
Addıe
Modeli web sayfası:
http://ogretimtasariminef.wordpress.com
http://ogretimtasariminef.wordpress.com
KELLER
ARCS modeli web sayfası:
--
http://www.arcsmodel.com/
--
http://www.enocta.com/
Öğretim
tasarımı web sayfası:
http://mail.baskent.edu.tr
http://mail.baskent.edu.tr
0 yorum:
Yorum Gönder