Final Raporu

0 yorum
 FINAL RAPORU

HARMONY BÖTE
Tuğba KILIÇ  >> tugbaklc.27@gmail.com
Cansu SİYAHTURP >> cansu.syhtrp@gmail.com
Pınar KÖSE >> kose.pnar@gmail.com
Nejla KAL >> nejla.kall@gmail.com

Özet (3)
Bu projeyi anlatmamızın amacı, Fen Bilgisi dersinde “Hücre bölünmesi ve kalıtım konusunun öğrenilmesinde ” çekilen zorlukları en aza indirgemek ve öğrenmeyi kalıcı hale getirmektir.
Hücre bölünmesi ve kalıtım konusu fen bilgisi dersinde öğrenilmesi en zor olan konulardan bir tanesidir.Öğrencilerin bu dersi iyi bir şekilde öğrenebilmesi, iyi ve açık bir anlatıma bağlıdır. Anlatım öncesi öğrencilerin bu ders hakkında sahip oldukları bilgileri ölçülmeli; konu anlatımı esnasında örnekler üzerinden gidilmeli ve anlatım sade olmalı; konu anlatımı sonucunda ele alınan dersten öğrendikleri ile yapılabilecek ödevler verilmelidir.
Anlatım, konunun anlaşılabilmesi olanağını en çok sağlayan kısımdır. Bu sebeple anlatım esnasında birçok değişik materyalden faydalanılmalı ve en önemlisi öğrencilere hem görsel hem de işitsel bir araçtan konu aktarımı yapılmalıdır. Bu sebeple öğrencinin flash ortamında hazırlanmış bir materyal kullanması öğrencinin hem sıkılmadan, hem de uygulayarak iyi bir öğrenim görmesi olanağını sağlamış olur. Projede ARCS motivasyon modelindeki güven aşamasına önem verilmiştir.Yardım butonları kullanılmıştır.Böylece öğrenci neyi nasıl yapacağını daha iyi anlayacaktır.


Öğretimin amaçları (5)
Bu projedeki öncelikli hedefimiz yaptığımız flash çalışmasıyla  hedef kitleye Fen Bilgisi dersinde bulunan Hücre Bölünmesi ve Kalıtım  konusunu görsel bir şekilde anlatarak kalıcılığı sağlamaktır. Şimdi ye kadar Fen Bilgisi dersleri genel itibari ile bilgi düzeyinde anlatıldığı için bizde bu soruna konuyu görsel bir şekilde anlatarak onlara uygulama olanağı sağlamayı hedefledik. Böylece anlatım hem ilgi çekici hem de öğrencilere uygulama şansı tanıyarak daha güzel bir hal alacaktır.  Eğitim öğretim sürecinde bulunan öğrencilerin farklı zeka, ilgi, yetenek türüne sahip oldukları  bir gerçektir. Dolayısıyla bu farklılıkları bir arada birleştirebilmek için genele hitap eden bir öğretim tasarlamamız gerekmekteydi. Bunun da ancak fazla duyu organına hitap edecek flash programıyla  mümkün olabileceğini düşündük. Bu proje sayesinde bireyler daha kısa sürede daha görsel ve ileriye dönük bilgiler elde edeceklerdir. Hedef kitlemiz 8.sınıf öğrencileri olduğu için projeyi daha basit bir şekilde ele aldık.Bu proje sayesinde hedef kitlemiz olan 8.sınıf öğrencileri bu konuyla ilgili bilgilere ihtiyaç duyduklarında kolay bir şekilde hatırlayabilecekler ve gerektiğinde kullanabileceklerdir.Biz analiz ve tasarım sürecinde öğretimin sıkıcı olmamasını hedeflemiştik.Projeyi uyguladıktan sonra öğrencilerin kitaplardan daha güzel demeleri bizim hedefimize ulaştığımızı gösterir.





Analiz süreçleri (4)
Bu konuyu seçmemizin sebebi Fen Bilgisi dersi alan öğretmen adayı arkadaşlarımızı en çok Hücre Bölünmesi ve DNA konusunda zorladığını gerek çevremizdeki arkadaşlarımızdan gerekse geçmiş yıllardaki tecrübelerimizden tespit ettik. Buna bağlı olarak grup arkadaşlarımızla toplandık öğrencilerin bu konuda  gerçekten zorlandığı kanısına vardık. Fakat Fen Bilgisi dersinde hepsine  çözüm üretemeyeceğimizden dolayı hücre bölünmesi ve kalıtım konusunu proje konumuz olarak seçtik. Bu analizleri yaparken hedef kitleye anket uyguladık,konu uzmanı kişiyle görüşme yaptık ve öğrencilerin bu konuda zorlandığını görmüş olduk.


İhtiyaç analizi (4)
Proje konumuz olarak Hücre Bölünmesi ve Kalıtımı seçmemiz de ki amaçlarından biri de öğretmen adaylarımızın bu konuyu anlatırken öğretmen olduklarında projeyi aktif bir şekilde kullanabilmelerini sağlamaktır. Çünkü öğretmen olduklarında sadece kitaptan faydalanarak düz anlatım yapmak yerine projeden de faydalanarak birden fazla duyu organına hitap edebilirler. Bu sayede hem öğrenciler konuyu öğrenirken sıkılmazlar anlatım daha eğlenceli hale gelir hem de öğretmen açısından konuyu somutlaştırmak daha kolay olur. Ayrıca öğrencilerinin de bilgi sahibi olabilmeleri için bu flash programını kullanarak bilgilerini paylaşabilirler.Biz bu projede dersin sıkıcı olmamasını ve öğrencilerin konuyu daha kolay kavramasını hedefledik.Öğrencilerin dersi normal öğretim almalarından farklı olarak görsel ve işitsel materyallere başvurulmuş, oyunlarla içerik zenginleştirilmiştir.Öğrencilerin beklentilerine yanıt verdik.Çünkü projemizde görselin yanı sıra sesli konu anlatımına yer verdik bunun dışında  oyunlarla bilgilerin pekişitirmesini sağladık ve bunları yaparak  öğrenciye  uygulama imkanı sağlamış olduk.Analiz sürecinde her öğrencinin aynı bilgi düzeyine sahip olmadığını öğretmenin ise kendisine konu anlatımında yardımcı olacak materyallere ihtiyacı olduğunu gördük.Ve bu eksiklikleri gidermeye çalıştık.Bunu analiz sürecinden farklı olarak projeyi daha da zenginleştirmeye önem verdik.Örneğin animasyonlar kullanarak hem yazılı hem de görsel konu anlatımı yapmış olduk.

İçerik analizi (4)
Hazırlamış olduğumuz projenin içeriğinde Fen Bilgisi dersinin  “Hücre Bölünmesi ve Kalıtım” ünitesi yer almaktadır. Bu ünitenin en çok zorlanılan konuları olan Mitoz ve Mayoz Bölünme, Dna ve Genetik Kod,Evrim,Kalıtım konuları yer almaktadır.Bu konuları ele almamızın sebebi ise konunun uzmanı ile yaptığımız görüşmeden elde ettiğimiz sonuçlardır.İçeriği olabildiğince farklı duyu organlarına hitap edecek şekilde düzenlemeye çalıştık.Seçtiğimiz konu görsel olarak içeriği sunmamıza gayet uygundur.Zayıf yönleri ise birebir uygulama imkanının verilmesinin sınırlı olmasıdır.


Öğrencilerin analizi(4)
Hedef kitlemiz olarak olarak Gazi İlköğretim okulundaki öğrencilerin genel durumuna bakacak olursak;
Yeterli seviyede bilgisayar eğitimine sahip değiller.Bir çok öğrenci bilgisayarları sadece internetten ibaret görüyor.Fen Bilgisi dersini seven öğrenci sayısı az fakat öğrenmeye istekliler.Ama yeterli bir temelleri olmadığı için anlatılan derslerin hızlı geçilmesi ve yeteri derecede uygulama fırsatına sahip olmadıktan dolayı konuyu öğrenmekte zorluk çekiyorlar.Bunun için de öğrenmek için uğraşmayıp baştan pes ediyorlar.Bu durumda bize düşen görev onların yavaş yavaş her şeyi anlamalarını sağlayıp öğrenmeyi zevkli hale getirmektir.Hazırladığımız tasarımda her öğrenciye hitap edebilecek konu anlatımına özen gösterdik.

İçerik Analizi (4)
Öğretimin kullanıldığı ortam bilgisayar ortamıdır.Hazırladığımız web destekli eğitimde konu anlatımları,oyunlar,animasyonlar,etkinlik bulunmaktadır.Öğrenciler bu ortama uygulamayı bilgisayar üzerinden açarak erişebilirler.İnternet olmasına gerek yoktur.Öğrenciler bu ortamın kitaptan daha iyi olduğunu daha zevkli olduğunu söylediler.Bizde onlara bu öğretimin onlar için daha kalıcı ve zevkli olmasına çalıştığımızı söyledik.



Öğretim yaklaşımı ve bunun gerekçesi (5)
Bu programda yapılandırmacı ve bilişsel yaklaşım kullanılmıştır. Öğrencilerin hem yaparak hem de uygulayarak öğrenmeleri için bu yaklaşım kullanılmıştır. Bu yöntemleri kullanmamızın nedeni hem uygulama ortamında hazırladığımız projeyi öğrencilerle birlikte uygulamak hem de iyi bir öğrenme ortamı sağlamaktır. Bunun yanı sıra öğrenciler uygulayarak öğrendiğinden dolayı öğrenim kalıcı olacaktır,öğrenciler zihinsel aktiviteler yaparak bilgiyi görünce hatırlar.Seçtiğimiz yaklaşımı öğretimin oyun ve etkinlik aşamasında kullandık.

Tasarım ve Geliştirme (30)
Öğretimin tanımlanması ve Detaylar
Tanımlama (2)
Hemen hemen önceden planladığımız projeyi tasarladık.Projenin son halinde tasarladığımız gibi sesli ve görsel öğelere yer verdik.İçeriği animasyonlar kullanarak zenginleştirdik.Öğretimimizde oyunlar,etkinlikler ve animasyonlar bulunmaktadır.Bu şekilde kalıcı öğrenmeyi amaçladık.

Ortam(3)
Hazırladığımız proje bilgisayarın bulunduğu her ortamda kullanılabilecek bir projedir. Okulda, evde, internet kafede vs., öğrenci istediği yerde programı kullanabilir. Ayrıca projenin çekiciliğini sağlayan, öğrencinin hiçbir zorlamaya gerek kalmadan projeye kendi isteğiyle erişim sağlamasıdır.

Temel Öğeler (8)
Projemizdeki temel öğeler; konu anlatımı,değerlendirme,oyun,yardım menüleridir.Konu anlatımı görsel ve işitsel olarak işlenmiştir.Değerlendirme konu anlatımında yer alan içeriğin öğrencinin öğrenme düzeyini belirlemek için düzenlenmiştir.Oyun öğrenmeyi eğlenceli hale getirmektedir.Öğrenciye yaparak yaşayarak uygulama imkanı vermektedir.Yardım menüsü ise öğrenciye yol göstermekte ve projeyi nasıl kullanacağını belirtmektedir.Böylelikle öğrencinin kendine güven duymasını sağlar ve motive eder.Öğretimimizde yer alan motivasyon öğeleri oyunlar, sesli anlatımlar,değerlendirmedir.

Içerik (5)
Projemizin ana başlık kısmında konu anlatımı,değerlendirme ve oyun yer almaktadır.Projemizin değerlendirme kısmında testimiz bulunmaktadır.Oyun kısmında ise konuyla ilgili oyunlar bulunmaktadır.


Öğrenme nesneleri (5)
Flash programında yaptığımız oyunun temelinde öğrencinin bilgisini sınayacak içerikler yer almaktadır.Bunu amacı öğrenci hem oyun oynuyor hem de konu hakkında bilgi ediniyor.Testimizde ise öğrenci konu ile ilgili eksikliklerini görüp neyi öğrenip öğrenmediğini görebilecektir.Biz mitoz ve mayoz bölünme ile dna konusunda öğrenme nesnesi hazırladık çünkü öğrenilmesi zor konular olduğundan öğrenmeyi kolaylaştırmayı hedefledik.

Geliştirme karar ve gerekçeleri (5)
Tasarımımızı öğrencilere etkili bir şekilde sunmak için görselliğe önem verildi.Animasyonlara önem verildi. Öğrencilerin daha iyi anlaması için yardım menüsü oluşturuldu.Etkili olduğunu düşündüğümüz unsurlar görsellik,işitsellik,animasyon,konu anlatımı ve oyunlardır. Kullanım kolaylığı olarak düşündüğümüz unsurlar ise öncelikle projenin her ortamda kullanılabiliyor olması ve yardım menüsünün bulunmasıdır. Yardım menüsü ile projeyi kullanan kişi neyin ne işe yaradığı hakkında fikir sahibi olacaktır.



Problemler ve çözüm önerileri (2)
Bu projede yaklaşımımızda daha etkileşimli uygulamalara yer vermemiz gerekmektedir.Bunu gerçekleştirmeye çalıştık  fakat istediğimiz başarıyı elde edemedik.Bunun sebebi flash bilgimizin yeterli olmamasıdır.Teknik desteği internetten bazı kodlara ulaşarak sağlamaya çalıştık.



Değerlendirme (30 p)

Öğretimin değerlendirilmesinde kullanılan metotlar (10)
Projeye başlamadan önce yaptığımız anketler sonucunda içerik,ortam,öğrenen analizi yaptık.Kullandığımız  bu anketin 8.sınıf öğrencilerine uygun olmasına dikkat ettik.Bu anket sonucunda projemizi nasıl tasarlayacağımıza karar verdik.Sorularımızda ünite konularının tamamını ele almaya çalışarak kapsam geçerliliğine dikkat ettik.Sorularımızın orta düzeyde olmasına özen gösterdik.Bilenle bilmeyen öğrenciyi ayırt edecek sorular hazırlamaya çalıştık.


Sonuçlar (10)
Yapılan anket ve birebir görüşmeler sonucunda fen  bilgisi dersinde,hücre bölünmesi ve kalıtım konusuyla ilgili yaşanan zorluklar  belirlendi.Burada en temel problemin öğrencilere uygulama fırsatının verilmemesidir.Uygulamamıza 10 kişi katıldı.Bir kişi ortalama 10 dk’da öğretimimizi bitirdi.Uygulama esnasında öğrenciler projenin eğlenceli olduğunu, kullanımının zevkli olduğunu ve yaptığımız projenin normal ders kitaplarından daha iyi olduğunu belirtmekle birlikte sürekli kullanmayı istemişlerdir.Bizim görüşme sonuçlarımızda düz analtım ve uygulama imkanı olmamasından dolayı sorunlar olduğu belirlenmişti.Bu sorunlara paralel olarak öğrencilerin proje ile ilgili görüşleri aksi yönde olmuştur.Yani öğrenciler projeyi beğenmiş ve kullanma isteği duymuşlardır.

Öğretim tasarımında yapılacak değişiklikler (8)
Tasarımımız geliştirilebilir olduğu için zamanla değişiklik yapılarak daha kapsamlı hale getirilebilir.En önemlisi yeni oyunlar tasarlama geliştirilebilir.Animasyonlar daha iyi bir hale getirilebilir.

Görevler (2)
Öğretim tasarımının her aşamasında beraber görev almaya çalıştık böylece bütünlük olmasına özen gösterdik.Fikirlerimizi birbirimizle paylaşarak eksikliklerimizi tamamlamaya çalıştık.Yapılan çalışmaların her aşamasında grubun bütün üyeleri görev almıştır.

Kaynakça (2)
Addıe Modeli web sayfası:
http://ogretimtasariminef.wordpress.com
KELLER ARCS modeli web sayfası:
-- http://www.arcsmodel.com/
-- http://www.enocta.com/

Öğretim tasarımı web sayfası:
http://mail.baskent.edu.tr

0 yorum:

Yorum Gönder