ARCS Modeli Raporu

0 yorum
ÖĞRETİM TASARIMI

Pınar KÖSE
Motivasyon kelimesi köken olarak Latince “movere” kelimesinden gelmekte olup hareket ettirme, hareketlendirme anlamını taşımaktadır.Motivasyon bir ihtiyacı gidermek için gerekli davranışları başlatan bir kuvvettir. Psikolojik bir olgudur. İnsanların yapıkları işten memnun olmadıklarını fark edebilmek,onları motive yolunda atılacak ilk önemli adımdır.
Nejla KAL
Motivasyonun öğrenme üzerindeki etkisinin bilinmesine ve kabul edilmesine rağmen genellikle bir öğretim tasarımında nasıl kullanılacağı pek bilinmemektedir. Bu durum ise, motivasyonun bir öğretim tasarımında çok az dikkate alındığını ve önemsenmediğini gösterir.Oysa hepimiz farkındayız ki bir insan ilgi duymadığı önemsemediği bir şeyi algılamaz  yani  bu durum görmek  ile bakmak arasındaki fark gibi diyebiliriz. size daha önce görmediğiniz ilginç bir şey gösterildiğinde eminim ilginizi çekecektir(örneğin son model bir araba).bunun yanı sıra bir öğretim tasarımı da  eğitim öğretim sürecinin en temel yapıtaşıdır.İşteBiz  bugün  motivasyonun   bir öğretim tasarımında nasıl kullanılacağını   anlatmaya çalışacağız.
Tuğba KILIÇ
ARCS Motivasyon Modeli ise, öğretim boyutunda motivasyon faktörünün dikkate alındığı ve öğretimde  motivasyon boyutunun artırıldığı, hatta merkeze konularak sunulduğu bir modeldir.
Bu model, eğitimcilere öğrencilerin derse karşı meraklarının uyandırılması ve sürdürülmesi için imkanlar sağlamaktadır . ARCS Motivasyon Modeli bir çok motivasyon teorisinden yararlanılarak geliştirilse de daha çok Beklenti Değer Teorisi’ne (expentancy-valuetheory) dayanmaktadır.  Beklenti-Değer  Teorisi’ne göre, kişiler uğraştıkları bir aktiviteye yönelik beklentileri ile bu aktivitenin sonuçları arasında ne kadar yakın bir bağ kurarlarsa, o işe yönelik  motivasyonları o oranda artmaktadır. Örneğin yaptığımız projelerden beklentilerimiz ile bu projenin sonuçları arasında  ne kadar yakın bir bağ kurarsak  motivasyonumuz o kadar yüksek olacaktır.
Cansu SİYAHTURP
ARCS Modelini John Keller 1987 yılında motivasyon konusundaki yapılan araştırmaları sentezleyerek ortaya atmıştır.

Bu model adını kendi basamaklarının baş harflerinden alır. Bu basamaklar ise şunlardır;
Dikkat-uygunluk-güven-tatmin

Pınar KÖSE
ARCS Motivasyon Modelinin öğretim alanına enönemli katkısı modelde yalnızca motivasyon öğelerinin belirlenmesi ve sınıflandırılmasıyla kalmayıp, her boyut ve alt boyutlara ilişkin öğretim stratejilerine de yer verilmiş olmasıdır.Böylece modelin öğretim alanında kullanımıoldukça kolaylaşmaktadır. Eğitim tasarımcıları programı alacak olan öğrencilerin motivasyon unsurlarını analiz etmek için şu sorulara benzer sorular sormalı ve cevaplarını aramalılar:
Program sizin için ne kadar değerli?
Program sonunda ne gibi faydalar sağlamayı bekliyorsunuz?
Program konuları arasında hangilerine ilgi duyuyorsunuz?
En çok soruna yol açan problemler nelerdir?
Bu soruların cevapları tasarımcıların öğrencinin motivasyonunu anlamasına yardımcı olacağı gibi hedeflenen davranışsal sonuçların elde edilmesine de yarayacaktır.

Nejla KAL
DİKKAT (ATTENTİON)
ARCS motivasyon modelinin en önemli ve ilk boyutu, öğrencinin dikkatini çekmeyi ve eğitim boyunca devamını sağlamayı hedefler.İşte bu noktada e-öğrenme uygulamaları devreye girmektedir. E-Öğrenme uygulamaları öğrencinin dikkatini ayakta tutmada büyük avantajlar sağlamaktadır. Çünkü e-öğrenme içeriklerinde bilgi sunma yöntemlerinin tamamı kullanılır. Bu yöntemler, yazılı anlatım, görsel anlatım, sesli anlatım ve animasyondur.Bu boyutun 3 alt bileşeni vardır. Bunlar:
Algısal Uyarılma(“İlgiyi nasıl yakalayabilirim?”  Olağandışı, komik (şakalar, fıkralar, komik benzetmeler vb.) yada çelişkili içerikle öğrencinin  ilgisi çekilir.
* Öğrencinin dikkatini dağıtacak örneklerden kaçınılması,
* Öğrencilerin konuyla ilgili değişik örnekler bulmalarının istenmesi.
Araştırmaya Yönelik Uyarılma: Soru üretme ya da aktif düşünme becerisini geliştirecek problemleri çözme fırsatı verilerek, Katılım (oyuna, temsile vb. katılım) öğrencilerde bilgiyi arama isteği uyandırılır.)
* Öğrencilerin zihninde ikilem oluşturacak örnekler verilmesi.

Değişkenlik (“Dikkati nasıl sürdürebilirim?” (iki adam):Değişik öğretim öğeleri yani öğrencilerin ilgisini çekecek örnekler, beklenmedik olaylar ve somut analojiler kullanılarak öğrencinin derse karşı ilgisinin devam etmesi sağlanır. Somutluk (görsel ve sözel sunumlar) ,Çeşitlilik (ses, hareket, ortam vb. çeşitliliği)
Analoji:İki farklı şey arasındaki benzerlikten yararlanarak birisi için dile getirilenlerin diğeri için de söz konusu olduğunu belirtmektir.siyah-beyaz  verip  gel-git arasındaki ilişkiyi bulmasını istemek gibi.



Tuğba KILIÇ
UYGUNLUK (RELEVENCE)

Ders içerğiyle öğrencinin ilgi, ihtiyaç ve  beklentileri  arasında bağlantı kurulur ve bunların öğrencinin kendi ihtiyaçlarına uygun olduğunu fark etmesi sağlanır.Öğrenciler  kendi ihtiyaçlarına uygun olduğuna inanmazsa eğitimin konusuna ilgi duymaz, dolayısıyla motive olamazlar.bu nedenle öğrencilerin, “bu derse niçin çalışmak zorundayım?” şeklindeki bir sorusuna, beklentilerine uygun ve mantıklı bir cevap verilmesi gerekir. Genelde, bir dersin dış dünyayla ilişkisini kurabilmek, o derse dikkati çekmekten daha zordur.
bu stratejinin alt basamakları:
   Ø  Hedefe Yöneltme 
Ø   Güdü Uygunluğu
Ø   Yakınlık-Aşinalık

*Hedefe Yöneltme  :“Öğrencilerin ihtiyaçlarını en iyi nasıl karşılayabilirim?”
Öğrencilere,verilen eğitimin amaçları ve kullanışlılığı   açıkça belirtilir ve öğrencilerden amaçlarının ne olduğunu ifade etmeleri istenir.Hedefe yöneltme açısından Amaca uygun aktivite ve oyunlar kullanarak öğrenciyi amacına daha çok yaklaştırabiliriz.
*Güdü Uygunluğu:“Öğrencilerin öğrenme stillerine uygun seçimi nasıl yapabilirim?”
Öğrencilerin motivasyon profillerine uygun öğrenme stratejileri kullanılır. Eğitim öğrencinin öğrenme stili ve  kişisel ilgileriyle bağlantılı olmalıdır.Öğrencilerin işbirliğine dayalı bir çalışma yapabileceği ve sorumluluk alabileceği aktiviteler ve oyunlar hazırlayabiliriz.

*Yakınlık-Aşinalık:“Öğretimi, öğrencilerin tecrübeleriyle nasıl ilişkilendirebilirim?”
Kavram ve materyaller öğrencinin ön bilgi, tecrübe ve değerleriyle ilişkilendirilerek kullanılır.
Derste sunulan örnek, kavram ve ilkelerin somutlaştırılarak öğrencilerin birikimleri ve ilgileriyle ilişkilendirilerek anlamlandırılmasıdır.Örneğin matematik dersindeki denklem konusunun daha iyi anlaşılması için  konunun önemine ilişkin ünlü matematikçilerin fikirlerinden örnekler verme.  Konuyla ilgili örneklerin mümkün olduğu kadar günlük hayattan seçilmesi.

Uygunluk stratejileri bize;
▫Deneyim
▫Gelecekte işe yararlık
▫İhtiyaçlarla örtüşme
▫Modelleme (mezun ya da uzmanlardan konuk öğretici çağırma)
▫ve  Seçim fırsatı verme şeklinde olanaklar sağlamaktadır

Cansu SİYAHTURP
Öğrencilere öğrendiklerini tecrübe edebilecekleri ortamlar sağlanarak başarı için olumlu tutum geliştirmeleri ve kendilerine güven duygusu geliştirmeleri sağlanır.

GÜVEN (CONFİDENCE)

    *  Öğrenme İhtiyacı
    *  Başarı Fırsatı
    *  Kişisel Sorumluluk

ARCS modelinde güven boyutunun amacı öğrencinin başarı için olumlu duygular geliştirmesine yardımcı olmaktır.
Öğrencinin konuyu öğrenmek için gerekli çabayı göstermesini sağlamaktır.Mesela, soruların zorluğu da başarı beklentisini etkileyen faktörlerden birisidir.
Çünkü, risk ve zorluk derecesi yüksek olan bir soru ile karşılaşan kişiler daha fazla çaba göstermeye niyetlidirler. Basit bir sorudaki başarı ise güven oluşturmaktan uzaktır

 1. Öğrenme İhtiyacı:“Başarı için olumlu beklentiler oluşturulmasına nasıl  yardımcı olabilirim?”

Öğrencinin başarı beklentisi içersinde olması ve bu başarıyı nasıl elde edeceğini fark etmesi sağlanır.
Dersin amacı ve ders içerisinde neler öğrenecekleri net olarak ifade edilmelidir. Eğer öğrenci eğitim programının hedeflerine ulaşamayacağını düşünürse veya programı başarı ile tamamlamanın çok fazla çaba ve zaman gerektirdiği hissine kapılırsa motivasyonu düşecektir.


2. Başarı Fırsatı: “Öğrencilerin kendi yeteneklerine olan inançlarını ve tecrübelerini nasıl desteklerim?”
Öğrencinin yeteneğine olan inancını arttıracak deneyimler için ortam hazırlanır. Genellikle öğretimler kolaydan zora doğru olmalıdır ve öğrenciye uygulama fırsatı verilerek öğrencinin kendine olan güveni sağlamaktır.
 3. Kişisel Sorumluluk:  “Öğrencilere başarının, çaba ve yeteneğe bağlı olduğunu nasıl açıklayabilirim?”
Öğrenciye gittikçe daha bağımsız olarak bir beceriyi öğrenmesi ve uygulaması için fırsat verilir. Öğrencinin başarılıya da başarısız olması durumunda uygun dönütler verilir.



Pınar KÖSE
DOYUM
*  Doğal Sonuçlar
*  Olumlu Sonuçlar
*   Eşitlik
Tatmin boyutunun amacı öğrencinin, öğrenme deneyiminin sonunda programın kendine kazandırdıklarından içsel tatmin duymasınısağlamaktır. Öğrenciler beklentileri ile bu beklentilerini elde etmek için gösterdikleri çabaların sonuçları arasında bir tutarlılık ve uygunluk bulamamaları durumunda, motivasyon kaybına uğrayabilirler. Bu nedenle bu strateji öğrencilerin çaba ve gayretlerini sürdürmeleri için içsel ve dışsal motive edilmeleri gerektiğini savunur.
1. DOĞAL SONUÇLAR
“Öğrencilerin yeni kazandıkları bilgi ve becerileri Uygulamalarını nasıl sağlayabilirim?”
Öğrenciye yeni öğrendiği bilgi ve becerilerini gerçek ya da simülasyon ortamısağlanarak uygulayabilme fırsatıverilir.
2. OLUMLU SONUÇLAR
“Öğrencilerin başarısını nasıl ödüllendirebilirim?”
Gerçek ya da sembolik ödül, çeşitli pekiştireçve dönütler verilerek öğrencinin motivasyonunu devam
ettirmesi ve başarısınıarttırması sağlanır.
3-EŞİTLİK
“Öğrencilerin yaptıkları işlerde olumlu duygulara sahip olmalarına nasıl yardımcı olabilirim?”
Kabul edilen başarıstandardı bütün öğrenciler için aynıolmalı ve her öğrenciye eşit muamele edilmelidir.







0 yorum:

Yorum Gönder